mandag den 20. juni 2011

Kæreste hygge

Torben har været hjemme og vi har kæreste hygget, så skal der kage og kaffe til.
Vejret har jo været lige til at tænde op i brændeovnen, så det gjorde vi og levende lys, det var helt efterårsagtigt. Og det er jo ikke ønskeligt midt i juni, men hyggeligt DETvar det.

Jeg havde imorges lavet et prinsesseslot til Kamilla som skulle fejre sin 6 års fødselsdag i børnehaven, og der var nogle kagerester tilbage, de blev tryllet om til Pop Cakes, men så blev jeg altså doven og gad ikke lave dem alligevel...

Nå, derfor kom dejen i et lille fad og i køleskabet. Derpå kogte jeg en karamelsovs efter en opskrift jeg har fra Anarka.dk ´s fantastiske kogebog Pausekager.
Opskriften er som følger:
  • 1 dåse kondenseret mælk fra Nestlé
  • 100 g rørsukker
  • 50 g smør
Det hele kommes i en gryde, og nu starter det hårde arbejde. Det skal koges sammen i ca 5-7 min, jeg brugte dog 11 min. Der skal røres og jeg siger jer, det går altså ikke at pille sig i næsen eller lige løfte skeen fra bunden bare 3 sek. Det brænder MEGET hurtigt på, men det er hele arbejdet værd. Du skal koge det til det slipper gryden og får en let gylden karamel farve. Der kommer i starten nogle små brune "klumper" det gør ikke noget, det ødelægger ikke sovsen og er ikke til at undgå. Men RØR som gjaldt det livet, eller i hvert fald kagen :-)

Så snart den er færdig hældes den over kagen, som kogebogen foreskriver så går det ikke at vente bare et lille øjeblik for det stivner rigtig hurtigt og der er jo ikke noget ved at det bliver i gryden...

Sovsen kan kommes over den kage du ønsker og jeg tror også man kan lave flødekarameller af den, det skal jeg i hvert fald prøve.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar